Pedagógiánk
Pedagógia koncepciókivonat
Alapvetéseink 10 pontban
- Az óvoda a test és a lélek nevelésének színtere legyen. Abban szeretné segíteni a gyermeket, hogy az képességeit felismerje, értékelje és a legjobban kibontakoztassa.
- A nevelés fő eleme az utánzás. A tanulás alapja óvodás korban a szülői és óvodai nevelői példa. A növekedő gyermeket csak egy szintén növekedésben lévő személy tudja vezetni, ezért a szülők és a nevelők első sorban magukat neveljék.
- Önállóságra nevelés: cél, hogy a gyermek önállóan oldja meg amire képesnek érzi magát, a nevelő feladata ehhez inspiratív környezetet teremteni. A gyermeket hagyni kell, hogy saját maga tapasztalja meg korlátait.
- Tanya-nevelés: a tanya-óvodában a gyerekek mindennapjainak része egyrészt, hogy szemlélhetik az állatokat és növényeket, másrészt a nevelővel együtt tevékenyen részt vesznek a mindennapi gondozásukban.
- Mindenféle időjárási körülmények között a természetben eltöltött idő: szabad játék, irányított tapasztalás/szolgálat, beszélgetés, mese, művészeti tevékenység teszi ki a mindennapokat.
- Érzékszervi nevelés a tapasztalás alapja, ehhez teremtsen az óvoda megfelelő környezetet. Fontos olyan környezet létrehozása, amely természetes anyagaival a gyermek minél több érzékszervét megérinti, minimalizálja a hulladékot és újrafelhasználásra ösztönöz. Eszközök: a játékok természetes anyagokból készüljenek, nyitott végű játékra inspirálják a gyereket. A gyermekek által használt kerti és konyhai eszközök valódiak legyenek.
- Ritmusok fontossága: napi, heti, éves szinten. Fontos a természet éves körforgásának és az ünnepek ritmusának megélése.
- Az óvodában a különböző korcsoportok vegyesen vannak mert a gyerekek individuális fejlődését ez teszi leginkább lehetővé. Minden gyerek más ütemben fejlődik. Az óvodaérettség, illetve a délutáni óvodai programon való részvétel eldöntésénél ezt figyelembe kell venni.
- Művészeti nevelés a természet kincsestárával inspirálja a gyereket az önkifejezésre (természet-művészeti program).
- “Az otthon legyen az, amihez hozzátesz az óvoda” Fontos, hogy a szülők/család együtt munkálkodjanak a pedagógussal. Ennek egyik megnyilvánulásaként a szülők határozott szerepet vállalnak az óvodai élet szervezésében (pl. ünnepek, közösségi események, tárgyi környezet kialakítása).
Küldetésnyilatkozatunk
Küldetésünk kettős:
Egyrészt szeretnénk a ránk bízott gyermekeknek a természetben biztosítani a fizikai, lelki szellemi és szociális fejlődésükhöz szükséges ingereket. Tesszük mindezt azért, mert hisszük és tudjuk, a természet közelsége nyugtat, fejleszt, elmélyít. Tere az Istennel való találkozásnak és a harmonikus emberi kapcsolatok kibontakozásának, valamint segíti önmagunk mélyebb megismerését.
Másrészt hosszú távú célunk, hogy a gyermekek és családjaik a természet közelségét megtapasztalva megismerjék és ezáltal megtanulják tisztelni és szeretni az őket körülvevő környezetet hogy azt felnőttként védeni is tudják. Célunk kimunkálni bennük és családjaikban az ökológiai szemléletet, a környezet iránti érzékenységet, felelősségtudatot. Ezzel szeretnénk választ adni Szent II. János Pál pápa globális ökológiai megtérésre való felszólítására, összhangban Ferenc pápa Laudato sii’ kezdetű enciklikájával, aki így fogalmaz:
“Sosem bántottuk annyira közös otthonunkat és sosem okoztunk neki annyi sérülést, mint az utóbbi két évszázadban. De arra kaptunk meghívást, hogy az Atyaisten eszközei legyünk abban, hogy bolygónk olyan legyen, amilyennek ô megálmodta, amikor megteremtette, és megfeleljen az ô tervének, amellyel békét, szépséget és teljességet akar adni neki.” (53.rész)
E meghívás soraival együttérezve álmodtuk meg természetbarát óvodánkat és az ökológiai szemléletet formáló kertműhelyünket. Az enciklikával egyetértésben nem tartjuk elégséges környezeti nevelésnek az elméleti ismeretek átadását. Hisszük, hogy a tartós változásért először gondolkodásunkat kell átformálnunk[1] és új szokásokat kell kialakítanunk.[2] Ezért választjuk tudatosan az egyszerűséget és a minimalizmust, a hulladék mennyiségének csökkentését, a fogyasztás mérséklését.
A szemléletformálás erejében bízva szeretnénk létrehozni egy olyan oázist, (óvodánkat és a szomszédos kertműhelyt) ahol az ide járó gyerekek, családjaik és a látogatók Földünket egyre jobban szerető, tisztelő, óvó emberekké formálódnak.
Természetközeli óvodánkban Assisi Szent Ferencet hívjuk segítségül, aki nagyszerű minta a teremtett világgal való egészséges kapcsolatra. Azzal a közvetlenséggel és szeretettel szeretnénk a Teremtőhöz és a teremtett világhoz kapcsolódni, ahogy ezt ő tette, és erre szeretnénk megfelelő környezetet és mintát adni az ide járó gyermekek számára is.
Assisi Szent Ferenc mellett Joseph Kentenich szemléletéből és munkásságából is merítünk óvodánk szellemi alapjainak lerakásákor.[3] Az általa kidolgozott úgynevezett organikus nevelés egyszerű tapasztalatokon nyugvó pedagógia, emellett korszerű és összhangban van a legmodernebb kutatások eredményeivel is. Az „organikus” szó egyik fordítása: életfolyamatokat mutató élőlények közössége. A mi intézményünk egyik fő küldetése: megélni az egységet a természettel. A gyermekek és az állatok-növények fejlődését tisztelettel, szelíden kísérni, figyelni, körülvenni. Csak az a gyermek fog tudni felnőttként elkötelezetten kiállni a teremtett világ értékei és a természetvédelem mellett, aki gyermekként megismerte és megszerette azt.
Óvodánk festői környezetben, a zsámbéki medencében fekvő Mány községben található, amely híres egyházközségeinek pezsgő életéről, összetartásáról, sokszínű és aktív hagyományőrző és civil szervezetéről, valamint magas színvonalú kulturális életéről.
Óvodánk épülete egy 3000 m2-es telken helyezkedik el, amelyből 2000 m2 a Szent Ferenc Kertműhely gondozásában van. Ezen a birtokon élt korábban a falu “kertésze”, aki az üvegházban nevelt palántáival hosszú időn keresztül biztosított a falu számára zöldséget, virágokat.
Öröm számunkra, hogy egy ilyen birtokon a múlt és jelen közti
folyamatosságot fenntartva indulhat el a kertműhely, amely vegyszermentesen
működő gazdaságként szakmai hátteret tud biztosítani Mány és környéke
környezeti nevelési programjához. Célunk, hogy a gyerekek a kertműhelybe tett
gyakori látogatások során megismerkedhessenek a gazdaság állataival és
tevékenyen részt vehessenek a növénytermesztésben. Ebben a kertműhely
folyamatos szakmai segítséget nyújt majd az óvoda pedagógusainak a természetközeli
nevelés megvalósításához.
[1] “A nevelés eredménytelen lesz, erőfeszítései pedig hiábavalóak, ha nem törekszik arra is, hogy új paradigmát terjesszen el az ember, az élet, a társadalom és a természethez fűződő kapcsolat tekintetében. Különben továbbra is az a fogyasztói paradigma terjed majd, amelyet a hírközlő eszközök és a piac hatékony manipulációi közvetítenek.”
[2] “A kulturális és környezeti válság súlyosságának tudata új szokások kialakításához kell, hogy vezessen”. (209. rész)
[3] Joseph Kentenich (1885-1968) katolikus pap [3]